top of page

Навчаємося вдома


Доброго ранку, мої любі діти!

Доброго ранку, шановні батьки!

Ну ось ми і виходимо на фінішну пряму.

Залишився крайній робочий тиждень навчання в 4 класі, крайній тиждень навчання в початковій школі. Тож, давайте прикладемо максимум зусиль та успішно завершимо навчальний рік.

Сьогодні ми будемо читати оповідання Саші Кочубей " Володарка лісу ". Ви всі знаєте про страшну Чорнобильську трагедію та її наслідки. Про те, як радіація вплинула на екологію в України та світі, на здоров'я людей, а також на життя та долі окремих сімей, зокрема тих, хто жив і працював у Чорнобильській зоні. Читаючи оповідання, ми дізнаємося про цінність місця, в якому народилася людина, про рідний дім і коріння, які дають силу та відчуття безпеки, навіть у небезпечному місці.

Саша Кочубей

ВОЛОДАРКА ЛІСУ

Моя прабабуня — самосе́лка. Вона живе сама в селі Залісся. Колись там мешкало багато людей. Але потім вибухнув Чорно́биль *1 і всіх вивезли. Якийсь час прабабуня жила з нами в місті. А потім зібрала речі й повернулася назад. «У Заліссі народилася, в Заліс сі й помру», — сказала мамі. Мама дуже гнівалась, але нічого не могла вдіяти. Прабабуня — міцний горішок. Якщо вже вирішила щось, її ніхто не спинить. Прабабуня каже, що приросла до Залісся. Там її дім, її коріння. — Приросла, мов квітка барвінку? — уточнюю, згадуючи синій килим на її подвір’ї. — Мов квітка барвінку, — всміхається прабабуня. Раз на рік я приїжджаю в гості. Мені частіше не можна, «бо радіа́ція» *2. У цей день час летить, мов шалений. Не встигає прабабуня показати мені своє господарство: ягоди, гриби, фрукти, овочі, — як час повертатися додому. А я ще навіть з її сусідами не познайомилася. Сусідами прабабуня називає ведмедів, лисиць, вовків, лосів і коней, які мешкають у лісі. Настає вечір. Тато плескає по плечу, мовляв, час прощатися. Я цілую прабабуню та сідаю в машину. Автівка рушає. Озираюся. Прабабуня стоїть у блакитній хустині посеред дороги й махає рукою. Віддаляючись, стає схожа на цяточку. На квітку барвінку посеред лісу. Смокчу барбариску, але мені від того не солодко. Від гіркої миті перед очима все розпливається. — Тату, спини! — кричу і б’ю у вікно. Тато зупиняє автівку. — Дивись під ноги, сонечко. Я відчиняю дверцята й біжу щодуху. Так швидко, що починає поколювати в боку. Падаю в обійми, ледь не збиваючи прабабуню з ніг. — Ба, мо-жна я за-ли-шу-ся на все лі-то? — мені перехоплює дихання від бігу й від хвилювання. — Я б дуже хотіла цього, Марійко, — шепоче.

На мить мені здається, ніби це шепоче ліс: ягідка барбарису, що почервоніла від підглядання за нами, листя, що тремтить на деревах, лисиця, яка причаїлася за стовбуром дерева, ведмідь, який прийшов у Залісся аж із Білорусі. — Ти пам’ятаєш про дім і коріння? — прабабуня зазирає мені в очі. — Угу, — киваю головою. — Тобі треба повертатися, — вона загортає за вухо неслухняне пасмо мого волосся, що вибилося на бігу. — Твоє коріння там, де ти народилася. Поки ми їдемо до Києва, я думаю про неї. Зараз восьма вечора, а значить, прабабуня вечеряє. В кімнаті цокає годинник і про щось торохтить радіо, в якому ми замінили батарейки. В її вікна зазирають сусіди: лисиці, ведмеді, вовки, лосі, косулі, коні. І весь барбарис, весь барвінок лісу цвіте для неї.

*1 Чорно́биль — місто в Україні, де в 1986 році сталася екологічна катастрофа. Там і досі не можна мешкати людям. *2 Радіа́ція — випромінювання; виділення особливої енергії, яка у великій кількості дуже шкідлива для всього живого.

Літературне читання: читати оповідання.

А зараз до математики. Сьогодні ми поговоримо про величини.

Відкрийте, будь ласка, підручники та прочитайте с. 172–173.

— Що таке величини?

— Якими властивостями володіють величини?

— Назвіть основну одиницю довжини в метричній системі мір.

— Розгляньте таблицю лінійних метричних мір на с. 173.

— Знайдіть за таблицею, скільки міліметрів в одному дециметрі; скільки сантиметрів в одному кілометрі; міліметрів в одному метрі.

— Виразіть:

- у годинах: 3 доби; 5 діб 18 год ;

- у хвилинах: 4 год; 6 год 35 хв.

Діти, а зараз я пропоную вам написати математичний аудіодиктант та надіслати результати мені. Успіхів вам!

Математика: №1108, 1109.

Далі наше навчання продовжує українська мова. Ми вирушаємо з вами на гостини до дієслова. До вашої уваги відеоурок.

Українська мова: виконати завдання уроку.

На уроці природознавства ви дізнаєтеся більше про заповідні території та охорону природи Карпат і Кримських гір.

Природа Карпат і Кримських гір багата і різноманітна. Та за останні десятиріччя помітно зменшилася кількість багатьох видів рослин та тварин. А деякі із них повністю зникли з лиця землі.

Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — усе це призвело до значних змін у природі (ландшафту), вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.

За останній час помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилася кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з обличчя землі.

У зв’язку із цим у наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває проблема охорони рослинного і тваринного світу.

Природознавство: с. 155-160, опрацювати сторінки в зошиті.

Трудове навчання: пап'є-маше. Практична робота: виготовлення декоративної маски.

Бажаю успіхів!!!

За макласах серії «Шкільна бібліотека». Укладання та передмова Тетяни Стус. Львів, "Видавництво Старого Лева", 2016, стор. 140 - 144. Ілюстрація Андрія і Діни Нечаєвських.


Рубан Оксана Миколаївна

Життєве кредо:

Мети досягає той ,

хто її прагне.

Наші новини
Архів
Пошук по
ключовим словам
Тегов пока нет.
Наші друзі
bottom of page